|
Kontakty
Sekretariát SKIP
Národní knihovna ČR
Klementinum 190
110 00 Praha 1
Tel.: +420-221-663-379
Fax: +420-221-663-175
E-mail: skip@nkp.cz
IČO: 407 65 407
DIČ: CZ 040 765 407
Číslo účtu: 193 767 5319/0800
Předseda SKIP
PhDr. Vít RICHTER
Národní knihovna ČR
Klementinum 190
110 00 Praha 1
Tel.: +420-221-663-338
Fax: +420-221-663-175
E-mail: vit.richter@nkp.cz
Místopředsedkyně
Ing. Libuše NIVNICKÁ
Knihovna Jiřího Mahena Brno
Kobližná 4
601 50 Brno
Tel.: +420-542-532-100/ 111
E-mail: nivnicka@kjm.cz
Výkonný tajemník SKIP
Mgr. Roman GIEBISCH, Ph.D.
Národní knihovna ČR
Klementinum 190
110 00 Praha 1
Tel: +420-221 663 333
Fax: +420-221-663-175
E-mail: roman.giebisch@nkp.cz
Hospodaření
Alena KVASNIČKOVÁ
Národní knihovna ČR
Klementinum 190
110 00 Praha 1
Tel.: +420-221-663-265
Fax: +420-221-663-175
E-mail: alena.kvasnickova@nkp.cz
Organizační záležitosti
Bedřiška ŠTĚPÁNOVÁ
Národní knihovna ČR
Klementinum 190
110 00 Praha 1
Tel.: +420-221-663-379
Fax: +420-221-663-175
E-mail: bedriska.stepanova@nkp.cz
Čestná předsedkyně
PhDr. Jarmila BURGETOVÁ
Božkova 6
160 00 Praha 6
Tel.: +420-233-335-030
E-mail: jarmila.burgetova@seznam.cz
SKIP je členem
| |
|
Komunitní knihovna
Před poměrně nedávnou dobou
se ve slovníku oficiálních materiálů v České republice začal běžně (a
stále častěji) objevovat jeden staronový pojem a slova od něj odvozená.
Domníváme se, že v naší společnosti bude tento pojem nabývat postupně
většího a většího významu. Bylo by proto dobré nejen převzít jej do slovníku,
ale především se zamyslet nad tím, jak a proč by se pro veřejné knihovny
měl stát (a pro některé už dávno stal) jedním z nejdůležitějších pojmů
charakterizujících jejich činnost. O jaké slovo jde? Je to slovo komunita,
komunitní.
Proč jde o pojmy tak významné právě pro knihovny? Naplňování poslání komunitní
knihovny, či snad dokonce funkce komunitního centra, komunitní
aktivity a tvorba komunitních projektů totiž pravděpodobně
patří ke třem-čtyřem základním funkcím knihoven a je zároveň nejlepší
cestou pro ty, které chtějí ve svém městě či obci získat nezastupitelné
postavení, vysokou vážnost a prestiž u všech jejích obyvatel i představitelů.
Nejdříve ze všeho je třeba si uvědomit, že pro řadu knihoven nepůjde
o nic převratného a dramaticky nového. V mnohých veřejných knihovnách
totiž své komunitní role alespoň částečně již dlouho plní, jen jim tak
asi neříkají. Ale možná si ještě ani tam neuvědomili všechna níže uvedená
- důležitá - fakta:
- knihovna není pouhou půjčovnou, může poskytnout
a nabídnout mnohem více služeb a možností jednotlivcům i skupinám, společenstvím,
- knihovna v duchu litery zákona poskytuje rovné
služby všem (kteří o to mají zájem),
- knihovna je otevřená instituce
- v knihovně pracují (měli by pracovat) kvalifikovaní
profesionálové, lidé, kteří se rozhodli pracovat v instituci,
jež je především službou veřejnosti; oni jsou hlavní devizou
knihovny,
- knihovna je příjemné, přívětivé, pěkné, vstřícné
místo a takovou ji vnímají (?) ti, kteří ji znají,
- knihovna nežije ve vzduchoprázdnu, ale v obci,
která má své potřeby, priority, problémy, obec knihovnu zřizuje,
obci knihovna patří;
- každou obec tvoří jednotlivci a skupiny,
- knihovna žije z daní všech občanů, nejen
svých uživatelů,
- ne každý obyvatel obce je čtenář, natož uživatel
knihovny, ba dokonce ne-uživatelů knihovny je mnohem více,
- mnoho lidí a skupin neví, co všechno lze od
knihovny očekávat,
- v obci žije mnoho jednotlivců i skupin, kteří umí
a dělají spoustu zajímavých, důležitých a užitečných věcí, ale
řada jiných lidí a skupin o těchto aktivitách vůbec neví,
- knihovna může být/je přirozeným místem propojování
lidí a skupin, protože ví o potřebách i o možnostech a také ví (?),
že spolupráce je nejlepší (jedinou?) trvalou cestou k cíli,
- mnoho lidí a skupin (společenství) má potřebu
se setkávat, ale chybí jim prostor či vstřícná nabídka,
- knihovna je informačním srdcem obce, systematicky
se v ní soustřeďuje mnoho informací o obci a životě v ní,
- knihovna je neutrální místo
A to je vlastně vše. Protože tam, kde si uvědomili všechny
- nebo alespoň podstatnou část výše zmíněných faktů (a snad si dokonce
ještě řekli: "co neuděláme sami, nikdo za nás neudělá"
nebo "kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody"),
tam už vlastně roli komunitní knihovny začali plnit. Příklady na této
webové stránce, ale také možná právě ty z vaší praxe o tom přesvědčují.
Že vám není jasné, proč o tom vůbec hovoříme? Že u vás už dávno poskytujete
nejrozmanitější další služby nejrůznějším (i třeba okrajovým) skupinám
a společenstvím v obci, že je vzájemně informujete, spojujete a umožňujete
jim kontakty a spolupráci? Že nabízíte podle možností své prostory pro
jejich setkání, diskuse? Že se vaše knihovna opravdu stala místem, kam
se chodí, protože je tím nejpříjemnějším, nejvstřícnějším, nejbezpečnějším,
nejinformovanějším, nejsamozřejmějším a nejnavštěvovanějším centrem obce?
Pak jste komunitní knihovnou. Gratulujeme! A prosíme - dejte nám o sobě
vědět.
Pokud však ještě tak daleko nejste a naše webová stránka vás oslovila,
máme pro vás několik informací a nabídek.
V roce 2003 se v cyklu seminářů nazvaných "Knihovna
jako komunitní centrum", pořádaných s finanční podporou Open
Society Fund Praha, zástupci devatenácti knihoven ze všech krajů České
republiky učili, jak na to, aby se jejich knihovna skutečně knihovnou
komunitní stala. Dnes je tato skupina připravena pomoci
radou, konzultací, někteří z nich i metodickou pomocí dalším knihovnám.
16.-18. 3. 2004 bude odbor knihovnictví Národní
knihovny ČR a Krajská knihovna F. Bartoše ve Zlíně s využitím znalostí
a zkušeností členů právě této skupiny, ale i dalších expertů, pořádat
pro ředitele veřejných knihoven workshop "Komunitní knihovna".
Pokud Vás problematika zajímá, rezervujte si už dnes termín ve svých diářích
a sledujte pravidelně webovou stránku www.stk.cz/Akce/,
kde se postupně objeví podrobnosti o workshopu.
A chcete-li se k problematice na něco zeptat, či se vyjádřit,
nebo chcete-li nám "jen" dát vědět o komunitních aktivitách
vašich knihoven, napište na adresu zuzana.jezkova@nkp.cz
Pojmy
Komunita
Termín komunita pochází z latinského slova "communitas",
kde znamená lidské společenství, společnost, obec, ale také vlídnost,
laskavost i družnost, která se pojí se vzájemným dáváním a přijímáním
úsluh.
Komunita je slovo, které se v češtině (ale také třeba v
angličtině) užívá v několika významech - především jako označení skupiny
lidí, jejíž život se odehrává na nějakém zeměpisně vymezeném místě, nebo
kterou spojuje místo společných aktivit (pracoviště, školy atd.), případně
se tímto slovem označuje společenství lidí, které pojí společný zájem,
profese, náboženství. U nás se také často používá v souvislosti s etnickými
menšinami (např. romská komunita).
V souvislosti s místními projekty se ustálil význam, ve
kterém budeme slovo komunita používat i v kontextu s aktivitami knihoven
a který můžeme ve stručnosti vyjádřit asi takto:
Komunita je tvořena lidmi, kteří patří k určitému místu (žijí v určité
lokalitě, mají společnou tradici apod.) a mají mezi sebou nějaké vztahy
- sociální vazby (např. přátelské, příbuzenské nebo vytvořené na základě
ekonomické směny, na základě společně konané aktivity apod.).
Pro potřeby knihovny, která má zájem působit jako knihovna
komunitní, je vhodné teritoriální území vymezit prostorem, který má být
dotyčnou knihovnou obsluhován (městská knihovna - město, sídlištní pobočka
- sídliště).
Komunitní knihovna
Komunitní knihovna napomáhá rozvoji komunity v místě svého
působení - podporuje dobré soužití lidí v místě, pomáhá lidem zlepšovat
místo/obec/město, ve kterém žijí, a rozvíjet dobré vztahy mezi lidmi,
skupinami lidí i organizacemi na daném území.
Komunitní knihovna nezaměřuje své aktivity pouze na své registrované čtenáře,
ale plánovitě a systematicky oslovuje celou komunitu místa; své služby
rozvíjí tak, aby mohla pružně reagovat na potřeby všech skupin lidí v
místě.
Komunitní knihovna poskytuje prostor pro aktivity jednotlivých skupin
lidí a propojuje je s dalšími skupinami i jednotlivci v souladu s rozvojem
komunity.
Komunitní knihovna se podílí na společném životě místa, vyznačuje se bohatou
spoluprácí s místními organizacemi a institucemi. Svými aktivitami podporuje
propojování veřejného a soukromého sektoru, rozvoj partnerství mezi organizacemi
a představiteli veřejné správy, neziskovými organizacemi, podnikateli,
občany.
Cílem komunitní knihovny je
při zachování kvalitních knihovnických a informačních služeb
- povzbudit místní obyvatele k aktivní účasti na životě své obce, pomoci
rozšířit možnosti lidí ovlivnit to, co se s nimi děje
- pomoci řešení problémů komunity informační podporou všech zainteresovaných
- posilovat vztah lidí k místu, ve kterém žijí
- koordinovaně s dalšími organizacemi (a ve spolupráci s nimi) rozvíjet
kulturní, vzdělávací a volnočasové aktivity vycházející z potřeb komunity
(podpora rozvoje potenciálu místa)
Příklad cesty Masarykovy veřejné knihovny ke komunitní
knihovně
Komunitní aktivity
Jde o takové činnosti knihovny, které nejsou primárně zaměřeny
na registrované uživatele knihovny, ale oslovují celou komunitu (případně
určitý segment komunity) a vedou k jejímu posilování. Současně tak také
posilují místo knihovny v dané komunitě.
Příležitostně komunitní aktivity různého rozsahu realizuje velká část
veřejných knihoven, často jako součást svých PR aktivit - snaží se jimi
oslovit své okolí a získat další uživatele svých služeb.
Příklady komunitních aktivit knihoven
Komunitní projekty
Komunitní projekt je konkrétní plán komunitních aktivit
a činností s jasným směrováním i cílem; obsahuje soubor technologických
postupů i zdrojů, které jsou použity při dosahování stanoveného cíle.
Hlavním cílem komunitních projektů je rozvoj určité komunity.
Dobrý komunitní projekt vykazuje tyto znaky (dle programu CPSI realizovaného
Nadací OSF Praha):
- rozvíjí zaujetí a zájem lidí
(jeho idea se rodí v otevřeném procesu, projekt dává příležitost lidem
podílet se na veřejných věcech, dělat věci tak, jak je cítí a jak je
považují za potřebné, projekt pomáhá proti lhostejnosti, posiluje účastníky
projektu)
- otvírá lidem a skupinám nové rozměry
(pomáhá překonávat černobílé vidění problémů, dává lidem příležitost
učit se ze svých chyb i od sebe navzájem)
- posiluje a pomáhá uvést věci do pohybu
(odkrývá a využívá existující potenciál komunity, pomáhá formulovat
priority zájmu komunity, prvky projektu mohou být znovu použity i v
jiných případech)
- je dobře prezentován a připraven
(představuje veřejnosti všechny zúčastněné skupiny, vychází ze znalosti
místních partnerů, má realizační plán, který zahrnuje jednotlivé kroky)
Příklad projektu Městské knihovny Sedlčany
(dokument doc., 61,5 kB)
Pracovní skupina pro komunitní
aktivity knihoven
Pracovní skupina vznikla koncem roku 2002 jako neformální
skupina aktivních lidí, které oslovilo téma komunitní knihovny. Skupinu
tvoří většinou vedoucí pracovníci veřejných knihoven různých velikostí
a z různých regionů celé ČR.
16.01.2004
|
|