|
Kontakty
Sekretariát SKIP
Národní knihovna ČR
Klementinum 190
110 00 Praha 1
Tel.: +420-221-663-379
Fax: +420-221-663-175
E-mail: skip@nkp.cz
IČO: 407 65 407
DIČ: CZ 040 765 407
Číslo účtu: 193 767 5319/0800
Předseda SKIP
PhDr. Vít RICHTER
Národní knihovna ČR
Klementinum 190
110 00 Praha 1
Tel.: +420-221-663-338
Fax: +420-221-663-175
E-mail: vit.richter@nkp.cz
Místopředsedkyně
Ing. Libuše NIVNICKÁ
Knihovna Jiřího Mahena Brno
Kobližná 4
601 50 Brno
Tel.: +420-542-532-100/ 111
E-mail: nivnicka@kjm.cz
Výkonný tajemník SKIP
Mgr. Roman GIEBISCH, Ph.D.
Národní knihovna ČR
Klementinum 190
110 00 Praha 1
Tel: +420-221 663 333
Fax: +420-221-663-175
E-mail: roman.giebisch@nkp.cz
Hospodaření
Alena KVASNIČKOVÁ
Národní knihovna ČR
Klementinum 190
110 00 Praha 1
Tel.: +420-221-663-265
Fax: +420-221-663-175
E-mail: alena.kvasnickova@nkp.cz
Organizační záležitosti
Bedřiška ŠTĚPÁNOVÁ
Národní knihovna ČR
Klementinum 190
110 00 Praha 1
Tel.: +420-221-663-379
Fax: +420-221-663-175
E-mail: bedriska.stepanova@nkp.cz
Čestná předsedkyně
PhDr. Jarmila BURGETOVÁ
Božkova 6
160 00 Praha 6
Tel.: +420-233-335-030
E-mail: jarmila.burgetova@seznam.cz
SKIP je členem
| |
|
Zpráva o činnosti SKIP v období 2004 až 2007
Úkoly Programového prohlášení přijaté 5. valnou hromadou SKIP 25.6.2004 v Jindřichově Hradci a jejich plnění
ROZVOJ
1. Prosazovat realizaci Koncepce rozvoje knihoven v České republice na léta 2004 – 2010 a spolupracovat při Programu internetizace knihoven.
Co se podařilo:
SKIP podpořil desítkami akcí prosazování změn v činnosti knihoven. Hlavní aktivity byly soustředěny zejména na:
- seznamování představitelů veřejné správy i úředníků s rolemi a funkcemi knihoven ve společnosti,
- podporu komunitních aktivit knihoven a transformaci knihoven v menších městech a obcích,
- podporu četby a čtenářství zejména u dětí a mládeže,
- propagaci Projektu internetizace knihoven,
- mimoškolní vzdělávání pracovníků knihoven.
Na co se zaměřit:
- I nadále prosazovat cíle aktualizované Koncepce rozvoje knihoven v České republice na léta 2004 – 2010
2. Posilovat těsnější propojení činnosti knihoven, celoživotního vzdělávání a oblasti rozvoje lidských zdrojů; podporovat četbu a rozvoj funkční a informační gramotnosti.
Co se podařilo:
Podpora četby a čtenářství se stala v posledních letech jednou z nejintenzivněji podporovaných aktivit SKIP:
-
Moje kniha – hledáme nejoblíbenější knihu obyvatel České republiky . SKIP připravil anketu, která probíhala jak elektronicky přes webový dotazník, tak v podobě hlasování na papírových anketních lístcích. Do ankety se zapojilo přes 450 knihoven. Získáno bylo 93 000 hlasů čtenářů z celé republiky, uspořádány byly desítky propagačních akcí; anketa byla popularizována v mnoha médiích.
-
Velké říjnové společné čtení je již tradiční součástí Týdne knihoven, které se zúčastní průměrně 120 knihoven.
-
Na úspěšné plakáty Přečtěte si to dřív než Hollywood, které SKIP vydal v roce 2004 a 2005, navázal v roce 2006 projekt Čtu s portréty populárních osobností kultury, sportu a showbyznysu. Byl vydán první plakát a knižní záložky s portrétem zpěváka Sámera Issy.
-
Kamarádka knihovna: soutěž o nejlepší knihovnu pro děti organizuje SKIP ve spolupráci s firmou 3M Česko jako generálním partnerem pod patronací MK ČR a s odbornou garancí NK ČR. Soutěže se účastnily 104 knihovny. Vysvědčení svým knihovnám vystavilo téměř 18 000 dětí z celé republiky.
-
Noc s Andersenem se stala postupně největší a nejprestižnější akci SKIP, která se z původního záměru propagace dětské četby a čtenářství rozrostla do širokého spektra komunitních aktivit a získala i mezinárodní rozměr. V dosud posledním ročníku se s knížkou v knihovnách setkalo na 20 000 dětí a více než 3500 dospělých na 590 místech ve 4 zemích Evropy.
-
Další úspěšnou akcí Klubu dětských knihoven je „Kde končí svět“, která zastřešuje všechny aktivity dětských knihoven a vrcholí uváděním dětí i dospělých do Řádu rytířů krásného slova. Podporuje tak kontakty s dětmi, spisovateli a interprety psaného slova.
-
Ročně probíhají desítky aktivit zaměřených na zvýšení kvalifikace knihovníků v této oblasti.
Na co se zaměřit:
- Soustředit se na zvýšení profesionality a zkvalitnění všech akcí zaměřených na širokou veřejnost.
- Zaměřit se více na zvyšování funkční gramotnosti a celoživotního vzdělávání dospělých.
- Dosáhnout vyššího mediálního využití pořádaných akcí.
3. Prezentovat široké veřejnosti významné výsledky i události z oboru a informovat o jeho závažných problémech, a to nejen v odborném tisku, ale i v dalších hromadných sdělovacích prostředcích. Organizovat mediální akce k propagaci veřejných knihovnických a informačních služeb a hledat nové formy práce s veřejností.
Co se podařilo:
- Opakovaně a s většími efekty byly realizovány tradiční i nové akce: Týden knihoven, účast v kampani Březen – měsíc internetu, Noc s Andersenem, Velké říjnové společné čtení, Moje kniha, Kamarádka knihovna a další. Mediální analýzy akcí Březen – měsíc internetu a Týdne knihoven prokazují, že společné mediální akce umožňují knihovnám proniknout do povědomí široké veřejnosti.
Tradice knihovnických happeningů pokračovala v tomto období v Semilech a Českém Těšíně. Nový rozměr získal i Knihovnický happening 2006, který se uskutečnil v Praze na Letné. Pod heslem Národ sobě II se předávaly na Letné
03.07.2007
|
|