|
Kontakty
Sekretariát SKIP
Národní knihovna ČR
Klementinum 190
110 00 Praha 1
Tel.: +420-221-663-379
Fax: +420-221-663-175
E-mail: skip@nkp.cz
IČO: 407 65 407
DIČ: CZ 040 765 407
Číslo účtu: 193 767 5319/0800
Předseda SKIP
PhDr. Vít RICHTER
Národní knihovna ČR
Klementinum 190
110 00 Praha 1
Tel.: +420-221-663-338
Fax: +420-221-663-175
E-mail: vit.richter@nkp.cz
Místopředsedkyně
Ing. Libuše NIVNICKÁ
Knihovna Jiřího Mahena Brno
Kobližná 4
601 50 Brno
Tel.: +420-542-532-100/ 111
E-mail: nivnicka@kjm.cz
Výkonný tajemník SKIP
Mgr. Roman GIEBISCH, Ph.D.
Národní knihovna ČR
Klementinum 190
110 00 Praha 1
Tel: +420-221 663 333
Fax: +420-221-663-175
E-mail: roman.giebisch@nkp.cz
Hospodaření
Alena KVASNIČKOVÁ
Národní knihovna ČR
Klementinum 190
110 00 Praha 1
Tel.: +420-221-663-265
Fax: +420-221-663-175
E-mail: alena.kvasnickova@nkp.cz
Organizační záležitosti
Bedřiška ŠTĚPÁNOVÁ
Národní knihovna ČR
Klementinum 190
110 00 Praha 1
Tel.: +420-221-663-379
Fax: +420-221-663-175
E-mail: bedriska.stepanova@nkp.cz
Čestná předsedkyně
PhDr. Jarmila BURGETOVÁ
Božkova 6
160 00 Praha 6
Tel.: +420-233-335-030
E-mail: jarmila.burgetova@seznam.cz
SKIP je členem
| |
|
Hledáme nejoblíbenější knihu obyvatel České republiky
1. Cíl akce
2. Anketa
2.1. Údaje zjišťované anketou
3. Návazné aktivity
4. Potenciální partneři akce
5. Jaké materiály budou připraveny
6. Harmonogram přípravy a realizace akce MOJE KNIHA
1. Cíl akce
Četba je jednou z nejpopulárnějších forem společenské a
kulturní zábavy ale také jedním z nejdůležitějších nástrojů získávání
informací a poznání. Lidé čtou proto, aby:
- příjemně strávili svůj volný čas,
- povzbudili svou představivost,
- získali informace a poznání,
- uvolnili svůj stres,
- unikli před nepřízní osudu.
V souvislosti s rozvojem nových médií a dlouhodobým trendem
vizualizace mezilidské komunikace se v populaci stále silněji projevuje
druhotná negramotnost. Jedná se o jev, kdy se člověk sice naučí zvládnout
základy psaní a čtení, ale ztrácí schopnost pomocí četby aktivně získávat
a vyhodnocovat informace a proměňovat je ve znalosti.
Akce "MOJE KNIHA", organizovaná Svazem knihovníků
a informačních pracovníků ČR (SKIP), je zaměřena na všechny skupiny obyvatel.
Jedná se o pestrou paletu aktivit na podporu četby, která si klade za
cíl:
- zjistit nejoblíbenější knihy obyvatel České republiky
- zvýraznit význam četby pro vzdělání a každodenní život
- zvýšit potěšení z četby, rozšířit čtenářský výběr literatury
- získat nové čtenáře a podporovat diskusi o četbě
- zvýšit zájem o služby knihoven
- informovat o místech veřejného přístupu k internetu v knihovnách
- propagovat využití internetu při zjišťování názorů obyvatel
2. Anketa
Pomocí krátké ankety bude zjišťována nejoblíbenější kniha
obyvatel České republiky. Pojem nejoblíbenější kniha je specifikován dalšími
výklady, jako "kniha, která mě nejvíce ovlivnila", "kniha,
ke které se často vracím", "kniha, kterou bych doporučil/a dobrým
přátelům", "kniha, která změnila můj život", "kniha
na kterou nemohu zapomenout", "kniha, která mne uvedla do jiného
světa", "kniha, kterou bych si s sebou vzal/a jako jedinou na
pustý ostrov"apod.
Akce bude vyhlášena 1. března na úvodní tiskové konferenci
k zahájení Března - měsíce internetu. První výsledky, tj. seznam 200 nejoblíbenějších
knih, budou zveřejněny na závěrečné tiskové konferenci k akci Březen -
měsíc internetu dne 7. dubna. Nejoblíbenější kniha bude vyhlášena v Týdnu
knihoven (4. - 10.10.2004). Termín a způsob vyhlášení bude upřesněn s
hlavními partnery akce. Nejvhodnější se jeví směrovat vyhlášení na závěr
Týdne knihoven tak, aby v průběhu Týdne naposledy vrcholilo vyplňování
ankety. V průběhu tohoto období proběhne řada doprovodných akcí na podporu
četby.
Anketa je v prvé řadě zpřístupněna na samostatné webové
strance www.mojekniha.cz
. Provoz webové stránky a databáze údajů zajišťuje Národní knihovna ČR
a Státní technická knihovna v Praze. Odkaz na webový formulář bude umístěn
na webových stránkách spolupracujících knihoven, institucí i elektronických
médií.
Další alternativní formou šíření ankety mohou být anketní lístky, které
budou k dispozici v knihovnách a dalších spolupracujících institucích.
V individuálních případech mohou nabídnou knihovny nabídnout i registraci
odpovědí přes telefon. Údaje zjištěné na papírových formulářích, telefonicky
či jiným způsobem příslušná knihovna vloží přes webový formulář do centrální
databáze.
Předpokládá se, že knihovny svým návštěvníkům nabídnou vyplnění
ankety pomocí webového dotazníku nebo jiným způsobem a že současně osloví
další instituce v místě svého působení a požádají je o spolupráci při
šíření ankety.
Na webové stránce ankety www.mojekniha.cz
budou postupně zveřejňovány také další informace související s propagací
četby, činností knihoven a jiných subjektů i další návazné aktivity.
Akce MOJE KNIHA je inspirována obdobnou aktivitou, kterou
v roce 2003 iniciovala a realizovala britská rozhlasová a televizní stanice
BBC pod názvem "The Big Read" (www.bbc.co.uk/bigread).
Nejoblíbenější britská kniha byla vybrána na základě 750 tisíc odpovědí.
2.1. Údaje zjišťované anketou
Anketou jsou zjišťovány pouze dva základní údaje:
- Název knihy
- Jméno a příjmení autora knihy
Anketa je záměrně volena jako velmi jednoduchá, aby neodrazovala
komplikovaným vyplňováním. Jejím hlavním cílem je podnítit účastníky ankety
k zamyšlení nad četbou a jejím vlivem na rozvoj osobnosti. U nejčastěji
uváděných knih (200 titulů) bude dodatečně knihovníky zjištěna národnost
autora knihy. Po ukončení každé etapy budou sestaveny žebříčky nejoblíbenějších
knih a autorů podle různých kritérií.
3. Návazné aktivity
Akce MOJE KNIHA je podnětem a východiskem pro široké spektrum
aktivit zaměřených na propagaci četby a literatury, ke zvýšení počítačové
a informační gramotnosti obyvatel i k propagaci nabídky veřejných knihovnických
a informačních služeb.
Doprovodné aktivity související s akcí MOJE KNIHA se budou
odehrávat ve veřejných knihovnách zřizovaných obcí, ale předpokládá se
spolupráce i jiných typů specializovaných knihoven a dalších institucí.
Zúčastněné knihovny zejména:
- Budou propagovat akci MOJE KNIHA mezi návštěvníky a uživateli knihovny
a také mezi obyvateli obce nebo zaměstnanci instituce, ve které knihovna
působí.
- Umístí logo akce MOJE KNIHA a odkaz na anketu na webové stránky knihovny.
- Umístí informace o akci MOJE KNIHA u výpůjčních pultů a na studijních
místech
- Poskytnou svým návštěvníkům informace o průběhu a výsledcích ankety.
- Nabídnou návštěvníkům a uživatelům knihovny možnost vyplnit anketní
lístek prostřednictvím veřejné internetové stanice. Umožní pro tento
účel vždy bezplatný přístup k internetu.
- Pomohou návštěvníkům a uživatelům knihovny s vyplněním ankety na webové
stránce.
- Nabídnou návštěvníkům a uživatelům knihovny možnost vyplnit a odevzdat
anketní lístek v papírové podobě v prostorách knihovny. Takto shromážděné
anketní lístky vloží potom knihovna do centrální databáze přes webový
dotazník.
- Nabídnou další alternativní možnosti vyplnění ankety, například po
telefonu, e-mailem apod.
- Získají pro podporu akce MOJE KNIHA co nejvíce pracovníků knihovny
a vyzvou je, aby získali odpovědi na anketu od členů své rodiny, přátel
apod.
- Získají pro podporu akce MOJE KNIHA vedení obce či instituce, ve které
knihovna působí. Navážou spolupráci s dalšími institucemi jako jsou
školy, nemocnice, domovy důchodců, muzea, galerie, archivy, firmy, neziskové
organizace apod.
- Získají osobní podporu místních představitelů z oblasti veřejné správy,
populárních osobností, sportovců, politiků, spisovatelů, knihkupců a
vydavatelů. Vyzvou je k vyslovení názoru na oblíbenou knihu a budou
usilovat o publikování odpovědí v místním tisku.
- Získají podporu a prostor pro propagaci akce v místních a regionálních
médiích.
- V průběhu akce MOJE KNIHA připraví různé aktivity na podporu četby,
například:
- Besedy o literatuře a s autory, veřejné čtení
- Výstavky na téma nejoblíbenějších knih
- Samostatnou webovou stránku knihovny na podporu četby a čtenářství
- Specializované ankety, kvizy, soutěže
- Speciální soupisy s vazbou na knihy, které se umístily v anketě
- Zvláštní regály se soubory nejoblíbenějších knih
- Výpůjčky nejoblíbenějších knih a další návazné služby
- Nabídku zvukových knih pro zrakově postižené
- Nabídkové seznamy z nejoblíbenějších knih pro různé skupiny uživatelů,
například co číst o dovolené, o prázdninách apod.
- Tipování vítěze akce MOJE KNIHA
- Seznam nejoblíbenějších knih s rubrikami "Četl jsem", "Chtěl
bych číst"
- Návštěvní knihu akce MOJE KNIHA, kam budou moci návštěvníci zaznamenat
své názory: proč právě tato kniha jejich oblíbenou, jak se dostali ke
své nejoblíbenější knize, kdy objevili svou nejoblíbenější knihu, kdo
je upozornil na jejich oblíbenou knihu? apod.
- Natáčení rozhovorů s lidmi o jejich výběru a hlasování
- Umístění spořiče obrazovky na počítače v knihovně s logem MOJE KNIHA
a další.
4. Potenciální partneři akce
Akce MOJE KNIHA by neměla být omezena pouze na návštěvníky
knihoven.
Její úspěšnost je těsně provázána s mírou získání zájmu o četbu u lidí
z různých společenských skupin. Proto je důležité získat pro spolupráci
široké spektrum dalších institucí, například:
Sdružení Březen - měsíc internetu
Česká televize, Český rozhlas a další obdobná média na celostátní i
regionální úrovni
Deníky a časopisy v tištěné i elektronické formě
Internetové portály
Školy a další vzdělávací instituce, muzea, galerie, archivy
Svaz českých knihkupců a vydavatelů
Obec spisovatelů
PEN klub
Partneři na krajské a regionální úrovni
Firmy, které se svými aktivitami a produkty obracejí na různé skupiny
obyvatel
5. Jaké materiály budou připraveny
- Logo
- Plakát
- "Slepé" plakáty pro propagaci akcí
- Záložky, nálepky
- Seznamy nejoblíbenějších knih členěné podle témat
- Seznamy s úplnými bibliografickými údaji
- Odkazy na encyklopedická hesla o autorech
6. Harmonogram přípravy a realizace
akce MOJE KNIHA
Činnost |
Od |
Do |
Přípravná fáze |
Příprava akce MOJE KNIHA - webová stránka, logo, průvodní
texty, anketní lístky |
únor |
|
Propagace akce MOJE KNIHA mezi knihovnami |
únor |
září |
Příprava doprovodných akcí v knihovnách |
únor |
září |
Získávání mediálních partnerů a dalších institucí pro
spolupráci a doprovodné akce |
únor |
říjen |
Oslovení významných osobností literárního a společenského
života ke spolupráci na MOJE KNIHA |
březen |
září |
1. etapa |
Vyhlášení akce MOJE KNIHA |
1.3. Tiskovka k zahájení BMI |
|
Zjišťování a anketní šetření – web, anketní lístky
|
březen |
|
Doprovodné akce v knihovnách a v partnerských institucích |
březen |
duben |
Oznámení výsledků 1. etapy – abecední seznam 200 nejoblíbenějších
knih |
7.4. Tiskovka k závěru BMI |
|
2. etapa |
Propojení seznamu nejoblíbenějších knih s údaji o autorech
a dalšími informacemi a službami |
duben |
|
Zjišťování a anketní šetření – web, anketní lístky
|
duben |
červen |
Doprovodné akce v knihovnách a v partnerských institucích |
květen |
červen |
Oznámení výsledků 2. etapy – abecední seznam 100 nejoblíbenějších
knih, analýza tematických a žánrových celků |
počátek června |
|
3. etapa |
Zjišťování a anketní šetření – web, anketní lístky
|
červenec |
září |
Doprovodné akce v knihovnách a v partnerských institucích |
červenec |
září |
Oznámení výsledků 3. etapy – abecední seznam 50 nejoblíbenějších
knih |
počátek září |
|
Speciální anketa zaměřená na významné představitele
společenského života |
září |
září |
Vyhodnocení výsledků, oznámení nejoblíbenější knihy |
4.-10.10.2004 Týden knihoven |
|
VŘSČ – Velké říjnové společné čtení |
4. října |
|
Návazné akce na vybrané nejoblíbenější knihy |
listopad |
pokračuje |
02.03.2004
|
|