CO NOVÉHO VE SKIP
Z ÚSTŘEDNÍCH ORGÁNŮ
Bohatý program 1. výkonného výboru SKIP 2.9.200 začal volbou desetičlenného
předsednictva. Byli zvoleni:
- Miloslava Faitová (region 04)
- Roman Giebisch (10)
- Jana Hájková (04)
- Zlata Houšková (01)
- Libuše Nivnická (09)
- Martin Svoboda (01)
- Jaroslava Štěrbová (01)
- Ladislava Zemánková (01)
- Ladislav Zoubek (06)
Probírala se zejména příprava Týdne knihoven (zejména její akce Velké
říjnové společné čtení, Moje kniha a Knihovna roku 2004), dále mezinárodní
spolupráce (s informací o kongresu IFLA v Argentině - příště podrobnější
info v Bulletinu SKIP) a řada koncepčních otázek. Důraz klade VV na Koncepci
rozvoje knihoven 2004-2010, schválenou českou vládou. Tato koncepce se
stane jedním z hlavních bodů příštího, tentokrát výjezdního zasedání VV
SKIP, svolaného na začátek prosince do Vyškova.
Dále se jednalo o spolupráci s firmou Ceiba (více v rozhovoru se zástupcem
firmy - čtěte dále), smlouva by měla být schválena do konce roku.
Školní knihovny v akci poprvé, ale jistě ne naposled
Školní knihovna na ZŠ Hanspaulka v Praze hostila setkání uspořádané Klubem
školních knihoven SKIP.
Čtvrtek a pátek (26.-27.8.2004) - dny, kdy školy připravovaly nový školní
rok - svedly dohromady učitele a učitelky pečující o školní knihovnu,
knihovnice se stejnou pozicí, pracovnice knihoven veřejných a studenty
Ústavu informačních studií a knihovnictví na FF UK. Setkání připravil
Klub školních
knihoven - odborná sekce Svazu informačních pracovníků a knihovníků.
Po vzájemném představení, prohlídce školní knihovny a školy
následovala dílna "Učíme děti učit se, aneb praktické náměty ze školní
knihovny základní školy". Vedla ji Božena Blažková, pracovnice Studijní
a vědecké knihovny v Hradci Králové a lektorka Kritického
myšlení. Účastníci zavzpomínali na dětská léta, popřemýšleli si o
učení, dozvěděli se o myšlenkových mapách.
Podnětné bylo vyprávění paní Blažkové o školní knihovně, kterou založila
a po řadu let vedla. Třídní knihovníci běhající do knihovny, když někdo
při vyučování narazí na neznámý pojem, knihovna plná dětí o přestávkách,
v odpoledních i vyučovacích hodinách, systematická informační výchova
od prvého do osmého ročníku, spolupráce s učiteli na přípravě hodin, podpora
ze strany ředitele, absolventi školy vracející se pro referáty vypracované
a uložené v knihovně, setkávání s rodiči, cvičení jógy, ... Přesto této
školní knihovně nebylo přáno dožíti se v této podobě dnešních dnů. Ptáte
se proč? Škola musela krátit úvazky a profesionální knihovnice se stala
přepychem vhodným k pochopitelné, leč smutné, zápalné oběti.
Vítanou byla účast paní Ludmily Čumplové, ředitelky Národní
pedagogické knihovny Komenského (NPKK) a spoluautorky standardů Studijních
a informačních center. Paní Čumplová seznámila účastníky s činností NPKK
a s připravovaným projektem: oborové informační brány - databází zdrojů
z oblasti pedagogiky. Paní Čumplová se zabývá připravovanou novelou knihovnického
zákona, která je příležitostí pro ujasnění pozice školních knihoven.
Vysíleni celodenní prací, posilněni společnou večeří si účastníci na
vlastní kůži okusili zážitkovou pedagogiku z dílny občanského sdružení
SES, SEbe-Spolu.
O úspěchu svědčí fakt, že "Kevin" pomohl rozhýbat ztuhlá těla
i v pátek ráno. Vy neznáte Kevina? Lidé se postaví do uzavřeného kruhu
a hledí si na špičky. Poté, co všichni společně prosloví větu: "Kdepak
je asi ten náš Kevin?", zvednou hlavy a podívají se někomu jinému
členu do očí. Pokud se zraky střetnou, tzn. že se dva lidé podívali navzájem
jeden na druhého, zakřičí hrůzou a vypadají ze hry. Cílem je zůstat co
nejdéle, což znamená vybírat si člověka, který si nevybere mne.
Práce pátečního dne byla zastřešena mottem "Klub školních knihoven
založen a co dál?" Diskuzí s tématem školní knihovny nás provedlo
Šest (barevných) klobouků, které nám pomohly dívat se na věci z nejrůznějších
pohledů. Bílý klobouk snášel holá fakta, žádné hodnocení, pouze co jest
více či méně ověřený fakt "zcela chybí legislativa pro školní knihovny".
V protikladu k němu emoce mohl vnášet člověk s kloboukem červeným "školní
knihovna jako symbol nového školství". Černý klobouk snesl překážky,
kterým se nevyhneme "začarovaný kruh školních knihoven: není-li legislativa,
pak nejsou peníze - nejsou-li peníze není možné vybudovat moderní smysluplnou
školní knihovnu - a s tím se prostě nedá nic dělat".
Ze zeleného a žlutého klobouku se tahaly nápady a příležitosti. Mezi
ty, na které se Klub zaměří v době nejbližší patří Virtuální exkurze po
školních knihovnách. Ukazuje se, že funkční školní knihovnu mají školy,
jejichž vedení vidělo, jakou roli hrají školní knihovny na zahraničních
školách. I u nás je řada inspirativních příkladů školních knihoven. Ve
spolupráci se vzdělávacím portálem Mujnet
budou tyto studnice nápadů, inspirace a argumentů otevřeny všem hledajícím.
Každá knihovna přidá jednu praktickou ukázku z hodiny informační výchovy
nebo toho, jak se školní knihovna zapojila do vyučování. Pokud byste chtěli
prezentovat svoji školní knihovnu ve Virtuální exkurzi, obraťte se, prosím,
na Janu Křehlovou, jana.krehlova@centrum.cz.
Žádoucím se ukázala práce na sestavení praktického manuálu pro vytvoření
moderní školní knihovny, směřující k nejnovějším trendům, tedy k pestrosti
různých informačních zdrojů (nejen knihy, ale také CD, videokazety, zvukové
nahrávky) především naučné literatury, spolupráce s celou školou, veřejnou
knihovnou, veřejností. Moderní školní knihovna by měla být čtenářským,
učebním a informačním centrem školy. To znamená, že by kromě vlastního
fondu měla školní knihovna umožňovat přístup k elektronickým zdrojům na
internetu, dávat možnost individuálního vzdělávání žáků i učitelů v e-learningových
aplikacích, podílet se na informačním vzdělávání, zajistit informační
zázemí školy a v neposlední řadě být bezpečným, inspirativním místem pro
trávení času volného i vyučovacího.
První setkání v širším kruhu zájemců o problematiku školních knihoven
a informačního vzdělávání se neslo v příjemné, téměř rodinné atmosféře.
Účastníci si odnesli řadu praktických nápadů, jak zapojit školní knihovnu
více do života školy, pořadatelé navíc řadu cenných poučení pro přípravu
příštích setkání. Hanspaulka 2004 skončila, mnoho slov vyřčeno, úkoly
rozdány a nezbývá než doufat, že nalezneme dostatek sil k jejich uskutečnění.
|